Tarja Eklund: Vantaan ratikka on sijoitus tulevaisuuteen

Ajankohtaista

MAL-sopimus linjaa Helsingin seudun 14 kunnan ja valtion yhteisen tahtotilan seudun kehittämisestä. Sopimus on luonteeltaan aiesopimus ja sopijaosapuolet sitoutuvat yhdessä edistämään sopimuksen tavoitteiden ja toimenpiteiden toteutumista. MAL-sopimukset ovat tärkeä mahdollisuus toteuttaa seudullisia tärkeiksi katsottuja suurempia liikenne- ja infrahankkeita, joihin tarvitaan valtion rahoitukseen osallistumista, ja jäisivät muuten toteutumatta.

Vantaan kaupungin keskeisenä tavoitteena MAL-sopimusneuvotteluissa oli valtion rahoituksen varmistaminen Vantaan ratikan rakentamiselle. Ratikan arvioidut valtionavustuskelpoiset kokonaiskustannukset ovat 594 miljoonaa euroa, josta 30 %:n rahoitusosuudella valtion osuuden tulisi olla noin 178 miljoonaa.

Valtio on sitoutumassa sopimuksessa Vantaan ratikan osalta 144,1 miljoonan euron suoraan rahoitusosuuteen sekä jäljelle jäävän rahoitusosuuden kattamiseen valtion omistamien maa-alueiden luovutuksella Vantaan kaupungille nykyisen Santaradan raideliikenteen alueen ja ns. Hakkilan sepelinkuormausalueen osalta. Kaupungin ja ulkopuolisen arvioijan varovaisen arvion mukaan luovutettavien alueiden rakentamismahdollisuuksien nykyarvo on n. 35 – 45 miljoonaa euroa nykyisen yleiskaavan mukaisella maankäytöllä.

Arvostelijat, jotka väittävät että valtion rahoitus ei vastaa kustannuksista 30 %:a antavat tietoisesti väärää tietoa. Jokainen ymmärtää, että maan arvo ei laske pääkaupunkiseudulla vaan nousee, ja on siten jopa arvokkaampaa kuin selvä raha.

Hankerahoitus jakautuu monien vuosien ajalle ja täydellistä arviota kustannuskehityksestä on mahdoton määritellä. Lisäksi varovaisessa arviossa ei ole huomioitu muiden ratikan reitin varrella olevien maa-alueiden arvon nousua, työllisyysvaikutuksia ja verotulojen nousua, jotka eivät suoraan vaikuta alentavasti ratikan kustannuksiin, mutta epäsuorasti kyllä. Kokonaisuus olisi hyvä hahmottaa ilman kiihkoa, eikä takertua vain marginaalisiin lukuihin. Vantaan ratikka on sijoitus tulevaisuuteen ja kyllä, kehitys maksaa, mutta kannattaa pitkällä aikavälillä. Jatkuva turha kitinä ja vastustus pitäisi jo vihdoin lopettaa.

Tarja Eklund
kaupunginvaltuutettu