Puheenvuoro kaupunginvaltuuston kokouksessa vuoden 2025-2028 taloussuunnitelmaan
Kaupungin tilinpäätös tullee olemaan tappiollinen tänä ja myös ensi vuonna. Enää ei voida myöskään maanmyynti- ja maankäyttösopimuksista odottaa samanlaisia voittoja, kuten edellisinä vuosina. Olisiko vihdoin aika siirtyä kaupungin omassa tontinluovutuksessa yhä enemmän tontinvuokrauksen suuntaan?
Kilpailutuksissa ja hankesuunnittelussa samoin kuin korjausrakentamisessa tarvitaan erityisosaamista ja siihen pitääkin panostaa entistä paremmin. Asuntorakennushankkeet eivät vedä, mutta teollisuustonteille olisi kysyntää ja niiden etsintään kaivataan lisäpanostusta. Pientalojen rakentamistavoitteita joudutaan laskemaan, mutta uusien toteuttamiskelpoisten pientalotonttien etsintää tulee jatkaa huomioiden luontoarvot ja arvokkaat suojelukohteet tarkemmin. Emme saa unohtaa päästötavoitteitamme joihin liikenteen, rakentamismateriaalien ja kiertotalouden keinoin voidaan vaikuttaa.
Tässä on hyvänä apuna valmistunut laaja tutkimus Vihreä ja virtaava Vantaa (VIVA) eli viherrakenteen kehityskuva, joka ohjaa viheralueiden, viherrakenteen ja maiseman kehitystä Vantaalla. VIVA:n avulla hallitaan viheralueverkoston ja viherrakenteen kokonaisuuden kehitystä ja haetaan hyviä ratkaisuja tulevaisuuteen. VIVA ohjaa asemakaavoitusta, viheralueiden suunnittelua ja kunnossapitoa sekä maan hankintaa.
Vantaa suunnittelee, rakentaa ja myös varautuu muutoksiin omilla ja lähialueillaan. Suurten seudullisten infrahankkeiden toteutus on aina monien valtuustokausien, muiden kaupunkien, kuntien ja valtion kanssa käytävien neuvottelujen tulos. Ei pelkästään yksittäisten valtuustokausien tai kulloistenkin valtuutettujen päätösten varassa. Kaikissa niissä seudullisissa tai valtakunnallisissa infrahankesuunnitteluissa, jotka koskevat Vantaan alueita, tulee meidän olla suunnitteluvaiheessa mukana, jotta niihin voidaan tarvittaessa vaikuttaa ja varautua. Tämä koskee myös lentoratasuunnitelmia.
Hyvä esimerkki seudullisesta pitkäjänteisestä suunnittelusta on pääkaupunkiseudun raitiotieverkoston rakentuminen ja tulevaisuuden suunnitelmiin varautuminen koko pääkaupunkiseudun alueella. Vantaan ratikan ensimmäisen vaiheen rakentumiseen tulee panostaa täysillä ja Länsi-Vantaalla kaupunkisuunnittelun osalta tulee valmistautua tuleviin mahdollisuuksiin raideliikenteen suuntautumiseen myös Vantaan läntisiin kaupunginosiin. Kaupunkia kehitetään tasapuolisesti ja kaikki alueet huomioiden.
Jaa tämä artikkeli