Demarit aloitteellisia-valtuusto saa selvityksen tulevaisuuden oppimisympäristöistä

Etusivu

cropped-cropped-IMG_3969.jpg

Valtuusto saa selvityksen tulevaisuuden oppimisympäristöistä

Opetus ja oppiminen ovat muutoksessa – halusimme tai emme. Myös täällä Vantaalla. Vanhoilla menetelmillä, sisällöillä tai tiloilla ei selvitä tulevaisuudessa. Demarien mielestä Vantaalla on mahdollisuuksia olla edelläkävijä koko Suomessa.

Vantaan demarien valtuustoryhmän puheenjohtaja Jukka Hako kysyikin 3.3.2016 valtuuston kyselytunnilla, onko kaupungin johtoryhmässä pohdittu koko kaupungin kattavan selvityksen laatimista siitä, kuinka nykyiset koulutilat taipuvat uudenlaisiksi oppimisympäristöiksi ja millaisia vaikutuksia asialla on kaupungin investointisuunnitelman peruskorjauksiin ja uusinvestointeihin. Lisäksi Hako kysyi, onko tällainen selvitys mahdollista saada jo toukokuun 2016 valtuustoseminaariin.

Kaupunginjohtaja Kari Nenonen vastasi. Hän kertoi, että kaupungin johto tarkentaa keväällä investointisuunnitelmaa ja tilastrategiaa Boost Brothersin tekemän konsulttiraportin pohjalta. Hän kertoi myös, että sivistystoimi valmistelee parhaillaan taloussuunnitelman 2017 – 2026 investointiesitystä yhdessä tilakeskuksen kanssa ja että suunnitelmaa on mahdollista esitellä kevään valtuustoseminaarissa.

Boost Brothersien tekemän konsulttiselvityksen myötä on jo nyt käynnistynyt useamman koulun uudisrakentamisen, laajennuksen ja peruskorjauksen suunnittelu. Menneillään ovat esimerkiksi Ylästön koulun ja Aurinkokiven koulun II-vaiheen suunnitellut laajennukset, Rajatorpan koulun uudisrakennus-vaihtoehdon selvitys, Leppäkorven ja Nikinmäen koulujen selvitettävinä olevat laajennukset sekä useita peruskorjauksia, kuten Pähkinärinteen koulun peruskorjaus. Hämeenkylän koulussa on meneillään laajat kuntotutkimukset, jotka valmistuvat kevään aikana.

Sosialidemokraateille koulutus on aina ollut tärkeä asia. Katsomme koulutusta kokonaisuutena, jossa tilat ovat yksi tekijä. Jokaisella on oikeus laadukkaaseen opetukseen terveissä ja tarkoituksenmukaisissa tiloissa. Olemme olleet luomassa peruskoulua ja nyt haluamme olla päivittämässä sitä vastaamaan tämän ajan ja tulevaisuuden oppimiskäsityksiä.

Syksyllä 2016 tulee voimaan peruskoulun uusi valtakunnallinen opetussuunnitelma. Uusi opetussuunnitelma ja digitalisaatio mahdollistavat uudet oppimisympäristöt ja jopa edellyttävät niitä. Opetus ei ole enää kytkettynä yhteen luokkahuoneeseen, vaan puhelimet, tabletit ja muut mobiilit välineet mahdollistavat opiskelemisen monipuolisissa tiloissa. Tämä tarkoittaa muutosta. Etenkin ajattelutavan muutosta.

Vantaalla on aktiivisesti keskusteltu opetustiloista, mutta opetuksen ja oppimisen sisältö ja menetelmät ovat valitettavasti jääneet vähemmälle. Vantaan koulut saavat jatkuvasti kiitosta kehittämistyöstään. Ylellä muun muassa esitetään kevään ajan Koulukorjaamo-ohjelmaa, jossa tutustutaan Martinlaakson lukion ja Veromäen koulun yksilöllisen oppimisen malliin. Hämeenkylän koulu on valtakunnallisesti palkittu ja kansainvälisesti tunnettu. Esimerkkejä on monia.

Vantaan demariryhmä haluaa odottaa rauhassa selvityksien valmistumista. Mikäli käy ilmi, että jokin opetustila ei ole sijainniltaan, kunnoltaan tai käytettävyydeltään uuden oppimiskäsityksen mukainen, niin sitten tehdään muutoksia rakennetaan kokonaan uusia tiloja ja tarvittaessa puretaan vanhoja. Haluamme, että opetukseen panostetaan Vantaalla jatkossakin – sen sisältöön ja menetelmiin sekä tarkoituksenmukaisiin oppimisympäristöihin.

Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä

Lisätietoja:
Jukka Hako
ryhmän puheenjohtaja
0504650399
jukka.hako@kellastupa.fi

Kommentoi